Erschienen 2001
CD Manikin Records MRCD 7058

Lutz Ulbrich ist in erster Linie Gitarrist, seit 1975 arbeitet er auch mit Keyboards. Seine musikalische Biographie weist Stationen wie Agitation Free, Nico, John Cale, Ashra Ra Tempel und Ash Ra auf. Das 15 Jahre umfassende Material dieser Doppel-CD, welches ausschlie§lich im Alleingang aufgenommen wurde, entstand u.a.als Film- oder Theatermusik. Es handelt sich hierbei also um eine Kollektion von Privataufnahmen, die nicht unbedingt für die Veröffentlichung gedacht waren. Trotzdem ist das Album alles andere als eine Ansammlung zweitklassiger Archivbänder. „Kurzmusiken“ bietet eine faszinierende instrumentale Reise, die von elektronisch-avantgardistischen Fragmenten, über federleichte Gitarrenstücke, melodische oder sphärische Elektroniknummer bis zu rhythmischer Popmusik reicht.Sogar einige Tänze gibt es, darunter einen echten Banjo-Tanz! Dieser Vielfalt ist es zu verdanken, dass auch bei über 100 Minuten Musik die Sache nicht ermüdend wirkt. Etwas für Freunde guter Instrumentalmusik, die sich nichts aus Stilgrenzen macht.

Siggy Zielinski / babyblaue-seiten.de

Inspired by the success of Ash Ra Tempel’s retrospective collection, The Private Tapes, Ulbrich decided to mine his solo archives as well, result is this 2-CD assortment. Mostly in bite-sized chunks of a minute or two, the collection covers a wide array of material, from minimal electronic experimentations to straightforward guitar-based tracks. There are 50 tracks in all, each seamlessly fading into the next, like a series of short stories. Though many of the segments seem like undeveloped ideas, there is a charm in the simplicity of it. Nicely detailed liner notes tell the history behind selected tracks, with lots of interesting photos. Whereas The Private Tapes serves as a time capsule for the seventies, Kurzmusiken is from 1985 forward. Though Ulbrich says he chose tracks for musical character over sound quality, the quality is generally solid. Trying to describe individual tracks could fill pages. Everything from guitar to vintage synths and even banjo is featured. The style ranges from quirky catchy tuneful songs like „Moabit,“ which runs right into „Mystisch,“ a textural, unstructured, atmospheric piece of space music. This then runs into the aforementioned banjo in „Passant,“ a light playful tune. These three tracks to open the second disc give a good example of the wide range of material presented, all with a certain panache that make this thoroughly fun to sit back and experience.

2001 © Phil Derby / Exposé Magazine